Aanpassingen

Hijs/sleepogen

 

Op je militaire 109 en light-weight kom je door het leger zelf gemaakte sleeppunten tegen. Dit waren de standaard ogen binnen de Kon. Landmacht. De standaard sleepogen van de civiele Land Rovers hebben als nadeel dat ze niet onder elke hoek even sterk zijn en zijn daarom niet toegepast op de militaire uitvoeringen.
Alle militaire uitvoeringen hadden de harp-ogen. Deze ogen zijn sterker omdat de trekkracht beter verdeeld wordt met de richting van waaruit getrokken wordt. Overigens zijn beide varianten standaard Land Rover, zij het dat er een civiele en militaire variant is.

 

 

24 volt

 

Onze ex NL leger Land Rovers zijn zoals alle NATO-voertuigen 24 volt. Dit was makkelijk om elkaar starthulp te kunnen geven. Daarnaast had een zend-/ontvangst installatie zoals de RT-3600 een voedingsspanning van 24 volt nodig. Voor deze communicatie middelen moesten de Land Rovers radio-ontstoord zijn en dat de reden waarom er zoveel massastrippen op je 109 zitten.

 

Verhoogd chassis

 

De chassis van de  de militaire 109s Land Rovers hebben een verhoogd chassis. Dit komt door verhoogde veerschommels en verhoogde veerhanden om eventueel een groot type band de ruimte te geven. Het chassis staat 5 cm hoger boven het wegdek staat dan het civiele Land Rover. Als we het toch over het chassis hebben; onder de achteras en bevestigd aan het chassis, kom je twee canvasbanden tegen. Deze zorgen dat  de schokdempers en cardanas beschermt worden tegen maximale veeruitslag.

 

 

De luchtklep in het inlaatspruitstuk

 

De Nederlandse Landrover werd niet voorzien van een vacuümpomp voor de rembekrachtiging. Een klep in de luchtinlaat tussen het luchtfilter en het spruitstuk, om vacuüm  te maken, bleek goedkoper en zou de wagen minder complex maken. Echter dit werkte echter niet zo goed als een vacuümpomp. Het gevolg was veel olieverbruik en een slechte verbranding, wat zich uitte in wolken blauwe rook. De ex NL leger Land Rovers waren/zijn kleine rijdende milieurampen maar toen maakte haast niemand zich daarover druk. De carrosserie van de Laro’s werd door de dienstplichtigen zelfs gewassen met een doek gedrenkt in diesel, want dan glipten ze zo mooi.   

 

 

Lees hier meer over aanpassingen