De volgende werkplaatshandboeken zijn bijzonder bruikbaar bij het sleutelen aan de ex NL leger Land Rover 109:

2e echoleon werkplaatshandboek
2 TH 9 3570 2e echoleon

3e echoleon
werkplaatshandboek
3 TH 9 3570 3e echoleon

 

Let even op die koppies van die jongens op de foto. Eigenlijk nog pubers, maar dan wel achter het stuur van zon stoere 109!

 

 

Onderhoud

 

De TD was tot 1945 een burger onderdeel van de KL. Later werd dit
uitgesplitst naar burger en militair.
Op de MOB's en bij de 1e echelons werkten met name burgers met militairen als baas. Bij 2e echelons was dat soms gemixt en soms alleen militair. Het technisch personeel werd binnen de KL en soms daarbuiten goed opgeleid. Overigens waren dat mensen die al ruime monteurservaring in het burger leven hadden.
Het onderhoud bij de Landmacht was verdeeld in echelons. Elk echelon had zijn eigen taken. 

1ste echelon

Klein onderhoud. De chauffeur moest het volgende controleren: motorolie, koelwater, accuwater, ruitensproeierwater, remolie en de auto schoonmaken. 

2e echelon

Reparatie van chassisdelen, het afstellen van de wielnaaflagers, het vernieuwen van de remschoenen, reparatie van het remsysteem, het vervangen van onderdelen van de wielophanging enz.

3e echelon

Reparatie van de motor, versnellingsbak, reductiebak en differentieels.

 

Alle landrovers werden volgens de specificaties geleverd en in Nederland nog een keer nagekeken.

Het onderhoudsschema van de KL was zeer goed maar de levering van reserve onderdelen kon soms wat langer duren. De kwaliteit van onderdelen waren van Land Rover uit Engeland. Geen imitatie en was dus goed.
Het gereedschap binnen de KL was van hele goede kwaliteit. Hier is weinig op bezuinigd. Ook aan de handboeken werd veel aandacht besteedt. Deze waren vaak duidelijker en werden beter bijgehouden dan civiele handboeken.

Er was nauwelijks ondersteuning vanuit Leyland. Wel werd er zo nu en dan stevig geruzied over garantie zaken of over gebruikte technieken

Bureaucratie is binnen de KL een standaard product, dat redelijk makkelijk te misbruiken is. Hoe omvangrijker de procedures, hoe makkelijker het misbruik.
Per werkdag had bijvoorbeeld een Sgt. TD een ochtend nodig om alle bonnetjes te tekenen en administratie bij te houden op een park van 150 voertuigen. Daarnaast nog begeleiden van KVV'ers (4) ivm. scholing en deze monteurs de kneepjes bij brengen. Toch vond Tony Kalf, ex Sgt. TD het een een mooi vak!











Handboeken