De S3 van Jan Koppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S3 Smoelenboek

Mijn eerste S3, de 35-VS-RV, was een ex NL leger 109. De wagen had dienst gedaan bij de 12e Paluabt, 15e onderdeel, met parkeernummer 26. Een redelijk goede wagen die optisch wat aandacht nodig had. Ik heb haar weer terug gebracht in haar leger-outfit. Toen ik klaar was leek het erop dat ze net was afgeleverd in 1982 aan ons leger. Na een jaar heb ik haar verkocht, om een nieuw project te kunnen beginnen. Op 3 December 2011, heb ik haar weer terug weten te kopen. “Oude liefde roest niet”!

 

Mijn tweede S3, de 69-KGR-7, was een 88er met een 2.25L diesel motor. Het karretje zag er niet uit toen ik haar kocht. Van de buitenkant had ze 10 verschillende kleuren. Binnen lag er nog een baal hooi in en wat paardenstront. Uiteindelijk heb haar leuk op weten te knappen en voor de zomer 2011 van een zandkleurige soft-top voorzien. Net toen ik met een nieuw LR-project begon brak de distributieketting van mijn 88er. Uiteindelijk een 2e-hands 2.5L diesel motor uit een Defender erin laten zetten. Die zwaardere motor ervaarde ik als een groot verschil. Ze had plots een stuk meer ’power’.

Omdat ik met het nieuwe project bezig was en geen twee hobby-auto’s voor de deur wil hebben, heb ik haar verkocht. Ik  weet zeker dat de nieuwe eigenaar er veel lol mee zal hebben.

Soft-top All Wheeltrim Ltd.

Verf body  Hammerride Stand-groen        

Verf top Hammerride beige

 

Als je wilt kun je een filmpje bekijken van de 88er in de sneeuw. Ik was samen met mijn zoon de 4x4 en 4x2 in sneeuw aan het testen.

 

Mijn derde en huidige S3, de 94-VR-TV, is weer een ex NL leger 109. Dit is een prima 109 waarvan het chassis na 30 jaar nog steeds perfect is. Het kanarie-geel vond ik wat te opvallend. Ik heb haar omgetoverd in de kleuren van mijn 88er. Enkele militaire onderdelen zoals; richtingaanwijzers, trekhaak en remlichten heb ik geciviliceerd. Tevens heb ik een vacuumpomp voor rembekrachtiging laten plaatsen. Net als mijn 88er heb ik deze 109 ook voorzien van een zandkleurige soft-top.

 

 

 

 

…………. vervolg