Geschiedenis

Ontstaan van een model

 

De Jeep is voortgekomen uit de samenloop van twee omstandigheden: de noodzaak van het Amerikaanse leger om in grote aantallen een compact universeel voertuig te produceren, en de aanstelling door een kleine Amerikaanse fabriek, Bantam, van een talentvolle ingenieur, Karl Probst. Wanneer de Amerikaanse regering, zich bewust van het feit dat men vroeg of laat bij de oorlog betrokken zal raken, in 1940 een eisenpakket opstelt, zijn de normen waaraan het voertuig moet voldone vrij simpel: vierwielaandrijving, gewicht 590 kg, nuttig laadvermogen 272 kg, een wielbasis van 80 inch en een geringe spoorbreedte om eventueel tussen de rails over spoorbanen te kunnen rijden.

 

Ontworpen in 5 dagen!

 

De tijdsdruk is groot, want men heeft maar 75 dagen de tijd om een serie van 70 voertuigen te bouwen! Het plan wordt aan 135 bedrijven gepresenteerd, waaruit er slechts twee met serieuze voorstellen komen: Bantam en Willys. Bij Bantam heeft de jonge Karl Probst in 5 dagen een prototype op papier staan en op het afgesproken tijdstip zijn alle modellen klaar. Maar bij Willys heeft men 120 dagen nodig!

Hoewel hij met 920 kg te zwaar is, valt de Bantam ontwerp goed bij de Amerikaanse generaals die het voertuig aan een reeks tests onderwerpen, onder het toeziend oog van de ingenieurs van Willys en Ford, die als waarnemers zijn uitgenodigd. In feite is het een doorgestoken kaart…. Het Amerikaanse leger heeft voor deze enorme opdracht geen vertrouwen in het industriële potentieel van Bantam, ondanks dat hun ontwerp het beste lijkt.

 

 

Het contact gaat naar Willys

 

Na diverse min of meer geheime onderhandelingen bestelt het leger 1500 ’General Purpose”- voertuigen bij elk van de beoogde constructeurs—Bantam, Willys en Ford—wetende dat de concepten van de laatste twee, grotendeels gebaseerd zijn op het prototype van Bantam. Uiteindelijk gaat het contract naar Willys—een naam die onlosmakelijk verbonden zal blijven met de Jeep, maar eigenlijk de Bantam Jeep is van Karl Probst.

 

Bantam

 

De firma Bantam, die ‘het contract van de eeuw’ misliep, verwierf wel de opdarcht voor de  productie van 150.000 stuks aanhangwagens voor je Jeep.

 

600.000 Jeeps in 4 jaar!

 

Vanuit de fabrieken van Willys en Ford (die de Jeep in licentie bouwde) worden de 4x4’s als onderdelenpakketten, verpakt in kisten of containers, naar de conflichtgebieden verscheept, waar ze worden geassembleerd.

Tot in de zomer van 1945 worden 637.770 Jeeps geproduceerd.

Vermoedelijk is de naam Jeep ontstaan uit de afkorting G.P. voor ’General Purpose’ (in het Engels ’Djipi’), waarmee zijn universele rol werd aangeduid.

 

40 jaar later beschikte de NL Landmacht nog steeds over de Willy Jeep. De Nederlandse fabriek NEKAF had een verbeterde versie van de Willy Jeep, voor de NL Landmacht in licentie gebouwd en deze bleven tot 1996 in dienst.  Foto’s zijn gemaakt door mijn collega Ron Ossendorp die in 1981 zijn dienstplicht vervullen als hospik op een 109 Ambulance.

 

 

Lees hier het vervolg